tandarts

26 juli 2013 - Van Pettenpolder, Suriname

Toen we opstonden vanochtend hadden we geen idee wat we gingen doen deze dag. Maar terwijl we aan het eten waren stond guiliano voor onze deur. Hij moest allerlei dingen doen en of wij dan met de kids naar de JTV wilde. Geen idee waar JTV voor stond maar natuurlijk zeiden we ja. In de auto vroegen we waar JTV voor stond alleen begrepen we guiliano niet helemaal goed. Dus gingen we verder met het idee dat de kids naar iets van een jeugd psychiater gingen. Maar toen de kinderen de auto in kwamen en een beetje zenuwachtig waren kwamen we er snel achter dat we naar de jeugd tand verzorging (JTV) of te wel de tandarts gingen In de wachtkamer waren de vijf kids opvallend stil. Vooral de twee kleuters keken met bange ogen telkens naar de tandarts als er weer iemand geroepen werd. Ik (margarethe) ging als eerst mee met de jongste van het stel. Met doodsbange oogjes klom ze op de stoel en de oogjes werden nog groter toen de stoel naar achteren ging, maar toch heel trots vertelde ze tegen de tandarts 'ik ga niet huilen hoor' en dat heeft ze inderdaad niet gedaan. Terwijl het meisje geholpen werd heb ik natuurlijk even goed rond gekeken. Zoals verwacht is het in Nederland veel hygiënischer, zo hebben de tandartsen gewoon een blouse aan en een mond kapje en handschoenen. Maar geen haar speciale schoenen aan etc. Ook ruikt het veel minder naar de vieze tandarts lucht. Als er geboord wordt hoor je dat door het hele gebouw, want deuren hebben ze niet. Terwijl de ouderen zelf gingen en Marianne ook nog met een kleuter mee ging, hebben we ons lekker verveeld in de wachtkamer. Nadat iedereen was geweest gingen we lopend naar school. Nadat we de vijf kids weer naar school hadden gebracht moesten we weer terug naar de tandarts. Want 1 jongen had een toets in de tijd dat de andere kinderen waren geweest. Alleen regende het dus hadden we guiliano opgebeld en hoefde we dus even niet te lopen, maar werden we naar de tandarts gebracht. Daar zaten we dan weer... bij de tandarts. In de wachtkamer zaten nog meer kids, die ook onder schooltijd kwamen. Het was net pauze dus ze aten nog ff gauw een broodje voordat ze aan de beurt waren. Als ze terug kwamen namen ze meteen even een slok appelsap en aten daarna rustig door. De tandarts vond het allemaal prima. Komen wij aan met onze gepoetste tanden en driekwartier niet eten na de tandarts.
De jongen moest de week erop terug komen, dit was blijkbaar heel moeilijk, want in de meest onduidelijk agenda ( nog met de hand) vol met doorgekraste afspraken en gekrabbel was geen plekje meer. Volgens mij is er nu een dubbel afspraak gemaakt, maar er is een afspraak gemaakt. Zo konden we weer terug lopen naar de school. Jammer genoeg ging het net in de laatste straat keihard regen en dan ben je hier doorweekt. Dus hebben we snel de jongen op school gebracht en zijn wij gaan schuilen bij een plaatselijke supermarkt tegen over. Omdat het maar niet stopte met regen hebben we maar weer guiliano gebeld.

Terug bij het kinderhuis, was het al 12 uur. Onze ochtend was weer gevuld. Het uurtje tot het eten is gevuld met het de laatste hand leggen aan het opruimen van het dvd kastje. Nu hopen dat de kids het kastje netjes houden en de cd'jes terug doen in de hoedjes.

Vandaag was er weer voor ons gekookt. We kregen een bakje voor ons, met een elastiekje erom. We konden niet zien wat erin zat. Vol spanning opende we het en gelukkig was het heerlijk rijst met kip, een vaag worstje en wat groente en GELUKKIG was het niet heet. Heerlijk.

Na huiswerkbegeleiding zijn we met wat kids flessen voetbal gaan doen. Wij drinken hier niet uit de kraan, dus moeten waterflessen kopen. Die hadden we verzameld en vandaag dus gevuld met water, zo konden we die mooi gebruiken voor een spelletje.

Vanavond weer lekker het dansen geoefend. Het gaat echt al goed. Wij moeten zelfs de kids soms verbeteren.

Nu zitten we lekker op onze kamer met als achter grond muziekje het oefenen van het praise team van de kerk. Helemaal niet erg.

We hebben nog geen plannen voor morgen, maar ja wij wisten gisteren ook nog niet dat we vandaag naar de tandarts gingen. Zo is elke dag een verrassing.

Heel veel liefs