vier uur lange dienst

27 juli 2013 - Van Pettenpolder, Suriname

Vanochtend hebben we lekker geluierd. Heerlijk een ochtendje niets gedaan.

Alleen hadden we geen zin om ook nog een siësta niets te gaan doen. Dus zijn we lekkere snoepjes gaan kopen, om morgen mee te nemen naar bigi pan, voor de kids. Daarna hebben we heerlijk op een terrasje wat gedronken. Heerlijk genieten. We gaan de fiets tochtjes en de palmbomen vreselijk missen straks als we thuis zijn.

We hadden vandaag beide een kokosnoot gekregen. Een water kokosnoot. Wij waren heel nieuwsgierig dus gingen we met een klein mesje lopen prutsen om die kokosnoot te openen. Na een heel gedoe was de kokosnoot eindelijk open. Het is een water kokosnoot dus er zat geen kokos in, alleen een waterachtig goedje. Jammer genoeg was dat waterachtige goedje heel vies. Een water kokosnoot is dus niet aan te raden.

Vandaag is de drie daagse conferentie begonnen. Dat houdt in dat er vrijdag, zaterdag en zondag er een dienst is. Dus gingen we vandaag op tijd broodjes smeren, zodat de kids na de dienst gelijk kunnen eten.

De dienst zou om zes uur beginnen. Dus zaten we om kwart voor zes in de kerk. Maar om zes uur was het nog super leeg en waren ze nog met stoelen aan het schouwen. Om kwart over zes was het al iets drukker, maar nog steeds begonnen we niet. Om half zeven begon het keihard te regenen. De dienst wordt wel onder een dak gehouden maar de achterkant is helemaal open. Met als gevolg dat de laatste twee rijen stoelen kletsnat werden. Ook lekt het dak op sommige plekken. Dit veroorzaakte een hele volksverhuizing. Nadat iedereen weer op een droge plek zat, was het al kwart voor zeven. Eindelijk kwamen de laatste mensen binnen druppelen. Om zeven uur, een uur later dan gepland, begon dan eindelijk de dienst.

Er was vandaag een zanger uitgenodigd. Blijkbaar is hij heel bekend en heeft hij heel veel concerten gegeven. Heel leuk en aardig maar hij zong in het echte surinaams, we verstonden er dus niets van.
Ook kwam er blijkbaar een hele bekende spreker. Hij heeft een televisie programma ofzo iets. Terwijl hij eerst in het Nederlands begon te praten, ging hij opeens over in het surinaams. Wij en een groot deel van de kids begrijpen dat niet. Maar de spreker ging lekker door en maakte de ene na de andere grap in het surinaams. Dit veroorzaakte een hele lach bui in de kerk, dat klonk een beetje zoals die achtergrond geluiden van mensen bij Mr. Bean. Daar hoor je ook altijd op de achtergrond zo'n hele groep met lachende mensen. Nou vandaag klonk dat dus hier in de kerk. Heel veel gelach en dan zo'n hoge en harde lach van een vrouw er door heen. Wij moesten ook telkens zo hard lachen, niet om de grappen van die man, maar om die lach van die vrouw.

De spreker was al meer dan een uur aan het preker en ondertussen tikte de tijd door. Het was al bijna negen uur en de kids zaten dus al drie uur stil. Aangezien ze van de preek niet veel verstonden en begrepen, waren ong 13 in slaap gevallen of waren aan het knikkebollen. Maar meneer ging nog lekker door. Ondertussen had hij het wel eens de bakra cultuur(blanken cultuur) en dan zagen we de mensen zo naar ons kijken van oehhh horen ze het of niet.... Nadat nederland nog wel vaker genoemd werd was meneer na anderhalf uur praten eindelijk klaar. Maar daarna ging hij even vragen aaan de gemeente of ze wat geleerd hadden. Natuurlijk moest hij ons weer hebben. Gelukkig wist ik (margarethe) het antwoord op de vraag en waren we daar goed van af gekomen. Nog best knap als je het merendeel niet hebt verstaan.
Na vier uur dienst hebben we de kleintjes naar boven gebracht. Sommige moesten we al dragen zo moe waren ze. Nadat we ze snel een broodje hadden gegeven konden ze snel gaan slapen.

Hopelijk slapen ze snel, want morgen moeten ze vroeg op, want we gaan vroeg naar bigi pan. Wij hebben er zin en de kids ook. Nu snel slapen want het is al laat door die dienst.

Heel veel liefs uit suriname

1. Madeleen:
    Dag dames,
    wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen.
    Heel veel succes en plezier nog daar.
    groeten Rien en Madeleen
  2. Jan en ria:
    Hallo meisjes,
    Met plezier lezen we jullie verhalen.
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.
    De kindjes zullen jullie straks wel heel weg missen, en jullie hen waarschijnlijk ook.
    Geniet nog van de laatste week.
    liefs Jan en Ria
  3. Marjoleine: