Paramaribo

5 augustus 2013 - Paramaribo, Suriname

Vandaag zaterdag hebben we lekker uitgeslapen. Nou ja uitslapen, we hebben wat langer geslapen, zeg maar. We moesten even om Guiliano wachten, hij kwam afscheid nemen en wachten tot dat Joahn (de man hier in.het huis, waarvan we de precieze naam nog niet weten) terug kwam. Rond een uur of 1 zijn we weer naar de stad gelopen. Eerst gingen we naar de markt. Maar dat viel flink tegen, we vinden de markt in nickerie leuker.
Het is hier tussen twaalf en twee snikheet. Dus zijn wij zijn door de hitte de mac ingevlucht. Niet voor het eten maar voor de Wifi en wat cola. Nadat het buiten wat koeler, nou ja koeler iets minder warm, zijn we de stad in gegaan. Hier sluiten de winkels op zaterdag nog eerder, rond een uur of drie al. Beetje jammer. Maar opeens zagen we een hele groote groep mensen zich verzamelen. Wij lekker nieuwsgierig gaan ook even kijken. Blijkt dat het jaarlijkse high heels race plaats vindt. Dus mensen die op hele hoge hakken gaan rennen. Wel allemaal vrouwen trouwens, of eigenlijk meisjes. Dus wij.bleven nog wel even kijken. Nadat we nog een keer van straat moesten wisselen, omdat de race toch een straat erachter werd gehouden, stonden we goed. Het was een geniaal gezicht iedereen op die hakken dan keihard rennen. Er viel er ook nog eentje precies voor ons, dat was wel een lelijke val. Nadat dit ook weer was afgelopen zijn we naar de waterkant gelopen. Daar hebben we heerlijk gezeten op een muurtje bij de surinaamse rivier. 's Avonds hebben heerlijk gegeten bij Zus&Zo. Toen zijn we door de palmen tuin naar huis gelopen. Alleen was het hekje aan de andere kant dicht, dus zijn we heel charmant over het hek geklommen. Het was een leuk dagje.

Zondag zijn we heel vroeg op gestaan voor de wekelijkse vogeltjeswedstrijd. Net toen we weg wilde gaan begon het te regenen, dus parapluutje mee en lopen maar. Maar door het weer was er amper een vogel te zien. Het was eigenlijk gewoon niets aan. Maar ja weten we dat ook weer. Dus zijn we weer terug gelopen. Daarna zijn we naar de kerk gegaan. De kerk is hier precies tegenover. Heel makkelijk. De kerk had hele goede airco's, zo goed dat we het er koud van hadden. Brrr. We wilde daarna eigenlijk gewoon lekker in de palmentuin gaan zitten en aan het water. Maar het begon vreselijk hard te regenen. Dus hebben we de kraaltjes maar gepakt en zijn we een armbandje gaan maken. 's Middags klaarde het wat op. Dus zijn we alsnog even gegaan. De zon was niet fel, maar het was best lekker dat het wat minder warm was. Toen we aan de waterkant zaten, zagen we opeen een dakloze met een politie agent erachter aan. Ze gingen de hoek om en toen hoorde wat schoten. Ondertussen had al een hele groep zich bij de hoek verzameld. Wij wilde niet de nieuwsgierig toerist zijn dus bleven rustig zitten. Maar we zagen wel dat hele groepen mensen onze kant opkwamen om ook te gaan kijken wat er aan de hand was. Zelf autos kwamen eraan en daar sprongen mensen uit.
Maar ons geduld werd beloont want de politie kwam de hoek weer om met de dakloze in de handboeien. Hij was niet gewond dus nee er wordt hier niet in het wilde geschoten. We hebben geen idee of die man iets gestolen had of niet maar we hebben gelachen om het opheusdense gedrag hier in Paramaribo.
Gisteravond hebben we gezellig met joanh een tijdje gepraat. Ook hebben we het acht uit journaal gezien dat was echt heel grappig. Wel fijn om te weten wat er in de wereld gebeurt want daar hebben we werkelijk geen idee van.

Vandaag, maandag, gaan we nog even ze binnenstad in en dan vanavond optijd slapen want we moeten vannacht rond half vier op het vliegveld zijn. Dit is dan echt onze laatste blog uit Paramaribo. We laten weten als we veilig weer in nl zijn woensdag.

Heel veel liefss

1. Jan en Gerrie:
    5 augustus 2013
    Goede vlucht!
  2. Leo en dinie van Raamsdonk:
    5 augustus 2013
    Goede Vlucht en behouden thuiskomst!!