Rijst fabriek

10 juli 2013 - Nieuw Nickerie, Suriname

Omdat er tussen je broodjes smeren en wanneer de kinderen terug komen van school een lange tijd tussen zit, hadden we bedacht dat Marianne vandaag even zou uitslapen. Zodat 1 van ons niet zo vroeg op hoeft om een half uurtje broodjes te smeren en daarna een lange tijd niets te doen heeft. Maar dit hadden ze hier niet goed begrepen. Marianne's uitslapen werdt meteen vergeleken met een burn out en er werdt aan haar de hele dag gevraagd hoe het met haar ging en of ze niet te moe was ect. Dit moeten we dus niet te vaak doen.

Guiliano moest wat papieren ophalen bij school dus wij zijn meegegaan. We zijn weer heerlijk nagekeken door al die kids en we hoorde iets te vaak banka (blanke). Ach wij nemen het maar als een compliment, want in de winkels zien we alleen maar witte make up poeder. Ze zijn hier gewoon jaloers op ons blanke huidje

We gingen vandaag met Guiliano mee rijst halen. Hij had een rondleiding geregeld bij een rijst fabriek. De trotse eigenaar heeft ons vol met trots zijn familie bedrijf laten zien. Hoe rijst nou precies wordt gemaakt weten we nog steeds niet want in zijn enthousiasme was hij niet heel goed te volgen. Maar blijkbaar wordt het vliesje geschuurd, gedroogd en worden het slechte rijst eruit gehaald. Hij was er in iedergeval trots op en we moesten overal fotos van maken. We moesten zelfs fotos maken van het bord en liet zelfs de binnenkant van de keukenkastjes zien. Zo trots was hij.

Vandaag hebben vis op bij het eten. We hebben wel respect gekregen voor de visman want er zitten heel wat graten in zo'n vis. Beetje jammer dat we telkens tijdens het eten de vissenkop nog in ons hoofd hadden waar de hond gisteren mee aan het spelen was. Maar het was wel lekker :)

Ook hebben we fruit gekregen. Alleen hebben we het idee dat een soort nog niet helemaal rijp is, wat ons niet verbaast want de kinderen eten bijna al het fruit niet rijp. Ze eten ook groene kersen dus ja. Wij laten ons zakje fruit nog even liggen en proeven morgen wel of het al wat
lekkerder is :) we proberen het in ieder geval wel

Vanavond moesten we iets gaan doen met de kleintjes want de ouderen hadden bijbel studie. Na het verhaal van de barmhartige samaritaan voorgelezen te hebben en wat te hebben gezongen, zijn we zakdoekje leggen gaan doen. Maar omdat het wat te lawaaierig werdt zijn we voor het eerst echt streng moeten zijn. Maar we denken dat het ons is gelukt en dat de kinderen nu weten dat ze niet alles kunnen maken bij ons.

Het is trouwens heel leuk dat de kinderen telkens vragen of we weer gaan kleuren, maar de kleurplaten zij op. Leuk om te horen dat ze het gisteren zo leuk vonden.

We zijn erachter gekomen dat het woord cameroen niet klopt. Maar we zitten er niet ver naast. Alleen kunnen we de echte naam van het diertje niet onthouden het lijkt in iedergeval op cameroen. Wij houden het gewoon op cameroen. We hopen dat ze onze kamer vanavond overslaan :)

Heel veel liefs vanaf de andere kant van de oceaan :)

1. Mama lia:
    10 juli 2013
    Geweldig deze verhalen, ik zie het helemaal voor me. Ik print ze ut voor oma, maar vraag me af of ik dat fietsgedeelte er maar niet uit zal knippen.
    Is er geen copyshop in Nickerie waar je goedkoop kleurplaten zou kunnen kopiëren?
  2. Zus Elske:
    11 juli 2013
    Ik wil heel graag foto's van die beestjes zien. Of de echte naam weten zodat ik ze kan opzoeken. Alvast bedankt!