De eerste zondag

8 juli 2013 - Nieuw Nickerie, Suriname

Vandaag was dan de eerste zondag hier in suriname. Elke eerst zondag van de maand hebben ze ochtend dienst. Dat betekend dat de dienst om half 11 in de ochtend begint ipv half zes 's middags. Wat een beetje jammer is dat we helemaal voor niets stad en land zijn afgelopen voor een jurk tot aan de enkels. Want we zouden gewoon een lange broek aan mogen. De dienst zelf duurde 2.5 uur dus onze anderhalf uur in nederland is hier niets bij. We merken wel dat we in suriname zijn. Zo draagt de dominee een knal paars gewaad. Maar dat is hier heel gewoon. Ook wordt er midden in de dienst ,na dat er al gezongen is en de afkondigingen zijn afgelezen, even een pauze ingelast want de ouderlingen moeten nog bij elkaar komen om wat te bespreken. Wat wij in nederland altijd voor de dienst doen. Maar blijkbaar is dit heel normaal want niemand keek er gek van op. De liederen in de dienst waren niet in het Nederlands maar in de surinaamse taal. De preek zelf was wel in het Nederlands. Dat was wel fijn. Maar toch was het een lange zit. Na de twee uurtjes rust kregen de kinderen krab en wij dus ook. We hebben hier ook een foto van opgezet. Maar ja krab dus. De kinderen hadden het zelf klaar gemaakt. Ze hadden een hele en dan ook echt een hele grootte pan vol met pootjes, scharen en nog meer onderdelen van een krab. De kinderen hebben ons uitgelegd hoe je het moet eten, want het is echt een heel gedoe. Eerst moet je de buiten kant kapot bijten en dan heb je een klein beetje vlees. Wij vonden hetDe eerste zondag